Co to jest BDO?
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w skrócie zwana BDO, to system informatyczny będący rejestrem podmiotów podlegających pod szereg ustaw. Wszystkie podmioty podlegające obowiązkowi rejestracji wymienione są w art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach. Każdy przedsiębiorca, który jest zobowiązany złożyć wniosek o wpis do BDO musi tego dokonać przed fizycznym rozpoczęciem działalności. Od stycznia 2020 rejestrację w BDO można zrealizować wyłącznie elektronicznie, z wykorzystaniem Profilu Zaufanego.
Czy muszę rejestrować się w BDO?
Obowiązek rejestracji w BDO ma każdy przedsiębiorca, którego działalność związana jest z wprowadzaniem do obrotu produktów w opakowaniach, opakowań lub który prowadzi gospodarkę odpadami. Innymi słowy – musisz zarejestrować się w BDO, jeśli:
- importujesz do Polski produkty,
- produkujesz opakowania,
- wprowadzasz do Polski opony, oleje, smary,
- importujesz samochody i inne pojazdy,
- jesteś wewnątrzwspólnotowym nabywcą opakowań,
- wprowadzasz do Polski baterie, akumulatory,
- wprowadzasz do Polski sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- w ramach prowadzonej działalności wytwarzasz odpady.
Sprawdź, czy Twoja firma
musi rejestrować się w BDO!
Dowiedz się, czy musisz posiadać numer BDO. Odpowiedz na kilka prostych pytań dotyczących prowadzonej działalności, a my powiemy, czy Twoja firma musi rejestrować się w BDO.
Jeśli podlegasz pod obowiązek rejestracji w BDO i podpiszesz umowę z Organizacją Odzysku Opakowań TOM-DOLEKO-EKOLA S.A.,
pomoc w rejestracji BDO otrzymasz od nas za darmo!
Kto podlega pod obowiązek rejestracji w BDO?
-
1
Importerzy produktów w opakowaniach
Zarówno w ramach wewnątrzwspólnotowej wymiany towarów jak i spoza terytorium Unii Europejskiej
-
2
Sprzedawcy internetowi
Wszystkie firmy, których działalność polega na sprzedaży w internecie.
-
3
Lokale gastronomiczne
Restauracje, bary, puby - wszyscy, którzy posiłki wydają w opakowaniach
-
4
Warsztaty samochodowe
Mechanicy, wyspecjalizowane warsztaty - każdy, kto pracuje z olejami, oponami i smarami.
-
5
Producenci i lokalni wytwórcy
Wszyscy, którzy wytwarzają produkty pod własną marką.
-
6
Firmy budowlane i remontowe
Przedsiębiorcy, których efektem działalności jest wytwarzanie odpadów.
Mam już numer BDO. Co dalej?
Wprowadzasz do obrotu opakowania lub produkty w opakowaniach i masz już numer BDO? Podpisz umowę z Organizacją Odzysku Opakowań TOM-DOLEKO-EKOLA S.A.
Przejmiemy Twoje obowiązki związane z rozliczaniem opakowań. Umowę wygenerujesz online w naszym Kalkulatorze. Już od 599 zł netto / rok!
Rejestracja w BDO - najczęściej zadawane pytania
01 Ile czasu czeka się na uzyskanie numeru BDO?
Czas oczekiwania na wydanie numeru wynosi do 30 dni. W szczególnych przypadkach, kiedy np. urząd ma więcej zapytań o nadanie numeru, może się on wydłużyć. Możesz zawsze kontaktować się telefonicznie ze swoim urzędem i dopytać na jakim etapie jest realizacja Twojego zgłoszenia o nadanie numeru BDO.
02 Nie mam numeru BDO. Czy mogę podpisać umowę z organizacją odzysku?
Tak, możesz podpisać z nami umowę i przekazać nam swoje obowiązki związane z recyklingiem i odzyskiem opakowań jeśli nie posiadasz jeszcze numeru BDO. Podaj nam numer BDO jak tylko go uzyskasz, abyśmy mogli w Twoim imieniu złożyć sprawozdanie za wprowadzone opakowania.
03 Jak zaktualizować wpis w BDO o organizację odzysku?
Zaloguj się do swojego konta w BDO jako użytkownik główny i złóż odpowiedni wniosek aktualizacyjny, wpisując organizację odzysku opakowań TOM-DOLEKO-EKOLA w odpowiedniej tabeli. Szczegółową instrukcję jak zaktualizować wpis w BDO znajdziesz pod tym adresem.